RSS

BİLGİSAYAR OYUNLARININ ÇOCUKLARIN BİLİŞSEL VE DUYUŞSAL GELİŞİMİ ÜZERİNDE Kİ ETKİSİNİ İNCELENMESİ

05 Nis
20, yüzyılın başında, Almanya’da bir grup bilim adamı öğrenmede rol oynayan doğrudan gözlenemeyen bilişsel sureclerle ilgilenmeye baslamıştı. Gestalt psikologlarıla baslayan öğrenmedeki bilissel süreçlere yönelik çalışmalar, daha sonra Piaget, Bruner, Ausubel gibi psikolog ve eğitimcilerin katkıarı ile giderek gelişmiş ve bilişsel kuramlar adı altıda toplanmıştı (Ergun, http://www.egitim.aku.edu.tr/gelisim.htm).
 

Biliş, insan zihninin dünyayı ve çevresindeki olayları anlamaya yönelik yaptığı işlemlerin tumudur. Bilişsel faaliyetler ise dıştan alınan uyarıların algılanması, önceki bilgilerle karşılastırılması, yeni bilgilerin oluşturulması, elde edilen bilgilerin belleğe depolanması, hatırlanması ile zihinsel ürünlerin kalite ve mantık yönünden değerlendirilmesidir (Ergun, http://www.egitim.aku.edu.tr/gelisim.htm).
 
BİLİŞSEL GELİŞİM

“Bilişsel sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun cözme, kavramlar ve düsünce gibi zihinsel islevleri tanılar” (Yesilyaprak, 2002:77).
 Biliş; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. Bilişsel gelisim; yaşla birlikte bu süreçlerde olan değişimlerdir ve bu değisimler asağıdaki sıralamada gerceklesir: 

  • Duyusal motor dönemi
  •  İşlem öncesi dönem
  •  somut işlemler dönemi
  •  soyut işlemler dönemi (Yeişırmak, 2002:55).

DUYUŞSAL ALAN

Duyuşsal alan insanın duygularını içeren davranışları ifade eder. Daha geniş bir deyişle; insana kazandırılmak istenen duygular, tercihler, değerler, ahlaki kurallar, istek ve arzular, güdüler, yönelimler duyuşsal alanın kapsamına girer (Sonmez, 1986).
 Duyussal oğrenmeler, bir nesne, bir olay, bir konuya karsı ilgi, tutum, tavır ve duygu gibi davranıs eğilimlerini icerir (tercih, hoslanma ya da hoslanmama, yaklasma ya da kacınma eğilimleri gibi). Ayrıca bilissel ve psikomotor davranısların kazanılmasını destekler (Yalın, 2002).
  PSİKOMOTOR(DEVİNİŞSEL) ALAN
Psikomotor (Devinişsel) alan; duyu organları zihin ve kasların birlikte calışması sonucu ortaya çıkan davranışları içerir (http://www.ebt.egitimi.com). Psikomotor öğrenmeler, belirli fiziksel hareketlerin belli bir sıraya göre doğru, hızlı ve otomatik olarak yapılması sonucunda ortaya çıkan davranışları içerir. Bir müzik aletini çalmak, yemek pişirmek, bir yarayı sarmak, bir video kamerasını kurmak ve çalıştırmak gibi davranıslar psikomotor becerilere örnek olarak verilebilir (Yalın, 2002).
 
  (Öztürk,D.(2007), İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi,  Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimleri üzerindeki Etkisinin İncelenmesi  tezinden alıntıdır)

 

 

 

 
Yorum yapın

Yazan: 05 Nisan 2011 in Oyun Tasarımı

 

Etiketler: , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: